14 juni 2011

Sveriges

nordligaste hällristningar.


Skjutsade min sambo Tess till FoQus mötet och visste inte riktigt vart jag skulle åka under tiden hennes möte pågick så för att råda bot på den ständigt återkommande fotoabstinens som jag brukar drabbas av 


 så styrde jag bilen mot Norrfors som ligger en bit utanför stan, har sett en skylt med fornlämningar som man passerat flera gånger och det skulle passa bra denna kväll med lite historiska inslag.


Sveriges nordligaste hällristningar  är 54 st till antalet och består av älgar, skeppsliknande föremål, människor, gropar och ett antal obestämda föremål.


Dessa hällristningar upptäcktes så sent som 1984 av ett gäng arkeologstudenter som var ute för att titta på förhistoriska boplatser vid Umeälven.


Nordliga ristningar har med jakt att göra medans de i söder har mer av ett religiöst inslag och dessa ristningar är daterade till senare delen av järnåldern, 3000-2000 f. Kr

Rekommenderar verkligen en utflykt till denna plats...

Ha det gott//Tommy

1 kommentar:

  1. Coolt,.... får visa mig någon dag... =)

    Fina bilder,...!!

    Kisses an Love...

    SvaraRadera