29 april 2011

Dagens

Fågel är våran största vadare och Västerbottens landskaps djur, ja nu kanske någon reagerar men så är fakta och vår landskapsfågel är Blå kärrhök


Storspov (Numenius arquata) 58 cm


Häckar allmänt på odlad mark, ängar, mossar och hedar över i stort sett hela landet men saknas i fjällkedjan, utbredningen är ganska ojämn men är talrikast i Norrlands kustområden samt på Ölands alvar


Är en flyttfågel som återkommer med snösmältningen och honorna flyttar söderut redan kring midsommar medans hanarna blir kvar till slutet av september.

Äntligen har jag kunnat få dessa underbara fåglar på bild då det varit en av mina favoritfåglar och jag bara sett under flytt och utefter E4:an när jag pendlat mellan Umeå och Köping.

Ha en trevlig helg
//Tommy

2 kommentarer:

  1. Bra att du blivit stationär,.. ;)

    och jag fick ju vara med då den blev tagen... =)
    Kul...

    Kisses Tess

    SvaraRadera
  2. Jättebra, och en trevlig tur...

    Kisses T

    SvaraRadera