23 november 2011

Jag blev

helt paff och stum när jag fick frågan 
om jag hade klistrat in en av fjärilarna
 i bilden av juryn som presenterade resultatet
på en tävling där jag deltog med en av 
bilderna i påsiktsklassen färg.


Först förstår man inte frågan, sen blir man 
förbannad för att de inte tror på äktheten i
bilden


Jag förklarade att jag hade en hel serie med
makaonfjärilarnas parningslek som jag kunde
visa upp om de var intresserade och vilket jag vill
visa med några av dessa bilder.


Av underordad betydelse kanske detta hade 
påverkat resultatet i klassen och juryns utlåtande,
men jag är i alla fall nöjd med ett diplom och att 
bilden var uppsatt för visning.


Men man kan ändå inte sluta fundera på 
varför de trodde att ena fjärilen var inklistrad,
vad kan ha påverkat deras tankar och funderingar?



Troligtvis har de aldrig sett en makaonfjäril i
naturen, ändå mindre två eller fler och dessutom
under parnings processen.

Det kan också vara så att det är vanligt med 
klipp o klistra inom naturfotografin, vilket jag 
 inte vill tro.

Men det mest troliga tyder på okunskap om vår 
natur och fauna.



Intressant och lärorikt är det att sitta med
i en jury, med många frågor och funderingar
kring bilder och hur de är framställda, hur fotografen
har tänkt och vill förmedla budskapet i bilden.

Har suttit med i flera jurys och även som ensam
jury vilket är svårt men så lärorikt och utvecklande.


Ha de gott//Tommy

1 kommentar:

  1. Så du kör inte "Katten pejst" då? Du kan tacka Mullsjö muppen för att snart varenda bild i landet ska ifrågasättas... Phu jag blir så trött på detta elände! Tävlingar har vad jag vet tydliga regler vilket är bra. En fin serie i alla fall Tommy! Ha en fin vinter! / Claes

    SvaraRadera